Adolescenţa este vârsta marilor experienţe şi experimente iniţiate şi trăite de adolescent pentru prima oară în viaţă. Adolescenţii trec prin reale crize existenţiale şi de identitate. Traversarea acestor experienţe cruciale este o condiţie obligatorie în pregătirea adolescentului de asumarea de roluri şi statusuri ca viitor adult. În acest sens, el stabileşte despre mediul său de viaţă, decide cum acţionează, cu cine se întâlneşte şi în ce locuri, fără însă a ţine seama de consecinţele şi riscurile unora dintre experienţele sale.
Şedinţa tematică Adolescenţa – vârsta schimbărilor profunde, realizată de elevii grupei 21 califcarea Asistent medical specilaitatea Îngrijirea bolnavilor ghidaţi de dirginta Ludmila Ciocan, a avut drept scop să accentuieze că un loc esenţial în adolescenţă îl ocupă relaţiile sociale. Ei au menţionat că la această vârstă adolescenţii dezvoltă dorinţa de libertate şi de explorare a spaţiilor necunoscute, dincolo de ceea ce este spaţiul familial şi cel şcolar sau al vecinătăţii imediate. Discriminarea de vârstă, este trăită intens şi contradictoriu de către adolescent fiindcă el crede că nu i se recunoaşte noua sa poziţie socială de către familie, şcoală şi mediul său de viaţă.
Programul propus de elevi a scos în evidenţă că odată cu vârsta adolescenţei, individul îşi dă seama că dispune de elan, forţă şi posibilităţi de a produce ceva, de a schimba mediul căruia îi aparţine, că poate să-şi construiască un mod de viaţă propriu. Apariţia, la adolescent, a reprezentărilor despre sine determină orientarea lui către unele norme şi valori ale adulţilor ce vizează în special egalitatea tânărului cu cei maturi, dorind să semene cu aceştia.