Catedra Discipline chirurgicale
Catedra Discipline chirurgicale activează în baza problemei de studiu Formarea competenţelor specifice la disciplinele chirurgicale din perspectiva educaţiei centrate pe elev prin aplicarea tehnicilor didactice interactive şi TIC în scopul pregătirii unor specialişti medicali competitivi, capabili să ofere servicii medicale de calitate.
În cadrul catedrei îşi desfăşoară activitatea cadre didactice, titulare şi prin cumul de funcţie. Potenţial intelectual bine format, ce contribuie la predarea-învăţarea-evaluarea calitativă a disciplinelor chirurgicale se datorează şi faptului că 87 % din profesorii catedrei deţin grade didactice.
În cadrul catedrei sînt predate discipline de profil chirurgical pentru toate specialităţile şi calificările. Studierea principalelor patologii medico-chirurgicale, a stărilor critice, ce necesită aplicarea resuscitării şi terapiei intensive, acordarea asistenţei de urgenţă în sectorul primar şi în staţionar, are o importanţă deosebită pentru dezvoltarea viitorului specialist medical mediu, care va activa în sectorul primar, în dispensare, CMF, în clinicile de profil chirurgical.
Au fost elaborate curricula noi la disciplinele de studii, care orientează proiectarea, organizarea şi desfăşurarea demersului educaţional în contextul unei pedagogii axate pe competenţe.
Pentru formarea competenţelor şi abilităţilor specifice a viitorului profesionist, cadrele didactice utilizează TIC, elaborează instrumente didactice ce antrenează imaginaţia, gîndirea logică clinică, afecţiunea faţă de persoana îngrijită şi toleranţa în comunicarea cu pacientul şi cu rudele acestuia.
O inovaţie din cadrul catedrei este elaborarea şi implementarea în comunitate a Proiectului de educaţie pentru sănătate. Analiza chestionarelor denotă că elaborarea şi implementarea proiectelor de educaţie pentru sănătate are o importanţă majoră în promovarea modului sănătos de viaţă în rîndurile populaţiei.
Predarea disciplinelor chirurgicale se axează pe:
• metodologia centrată pe elev şi pe propria-i acţiune, urmărind promovarea metodelor activ-participative;
• metodologia centrată pe grup, punîndu-se accentul pe promovarea metodelor interactive în cadrul grupului de elevi sau a echipei.
Strategiile didactice variate ce se utilizează în procesul de predare – învăţare-evaluare au o reflectare directă în pregătirea calitativă a viitorilor specialişti, fapt dovedit de indicii de performanţă, înregistraţi şi opiniile personalului medical din clinicile în care activează elevii CNMF „Raisa Pacalo” în timpul stagiilor clinice şi după absolvirea colegiului.