Farmacognozie
Culegere de itemi
Ana Diaconu
Disciplina Farmacognozie prezintă una din principalele discipline din unităţile de curs de orientare spre specialitate.
Obiectivul: Studierea caracteristicilor farmacognostice ale materiilor prime vegetale utilizate cu referire la originea, obţinerea, compoziţia chimică, acţiunea terapeutică a principiilor active, avînd ca scop consolidarea bazei ştiinţifice de utilizare a plantelor medicinale în scopuri terapeutice.
Reuşita procesului de învăţare este determinată de modul de evaluare. Sub impactul noilor tehnologii informaţionale procesul de evaluare devine tot mai complex. Evaluarea nivelului cunoştinţelor elevilor presupune deplasarea accentului de la evaluarea elevului de către profesor spre autoevaluarea continuă. Această evaluare este o evaluare participativă.
Evaluarea participativă este un proces în care trebuie negociate şi consensuate între profesor şi elev/student diferite interese, valori şi puncte de vedere.
În cadrul studiului disciplinei Farmacognozie sînt folosite diverse strategii de evaluare. Un instrument de evaluare frecvent aplicat este testul docimologic de evaluare şi teste de evaluare cu elemente de programare TIC.
Culegerea de itemi include tipuri de itemi: obiectivi, semiobiectivi şi subiectivi. Elaborarea testelor se realizează cu respectarea etapelor: proiectarea matricei de specificaţii, stabilirea competenţelor specifice/subcompetenţelor care urmează să fie evaluate, elaborarea obiectivelor de evaluare derivate din subcompetenţele evaluate, alegerea tipului de itemi şi construirea itemelor, elaborarea baremului de evaluare, elaborarea schemei de notare.
Elaborarea testului de evaluare cu elemente de programare TIC are următoarele avantaje: obiectivitate, evaluarea în direct a cunoştinţelor, preszentarea instant a rezultatelor, realizarea autoevaluării şi evaluării reciproce.
Evaluarea prin testare furnizează elevilor oportunităţi pentru punerea în evidenţă a progresului şcolar prin performanţ, spre o înţelegere mai profundă a conţinutului şi pentru a-şi căpăta independenţă în învăţare.