Creativitate, tendinţe şi orientări didactice moderne de formare a competenţelor la disciplinele Paraclinice şi farmaceutice
Lucrare metodică
Conferirea gradului didactic superior
ACTUALITATEA TEMEI: Societatea modernă prin dinamismul său deschide calea spre inovaţii, solicită un model al personalităţii umane capabilă să facă faţă cerinţelor secolului XXI care s-a anunţat ca un mileniu al schimbărilor continue. Obiectivul general al activităţii didactice în mileniul III este promovarea creativităţii ca factor cheie în dezvoltarea competenţelor profesionale şi personale, centrat pe utilizarea strategiilor moderne, asigurarea unei educaţii de calitate.
Calitatea formării profesionale a specialiştilor medicali şi farmaceutici, devine o prioritate naţională. În această ordine de idei, activitatea didactică modernă vizează fundamentarea teoretică şi argumentarea practică a dezvoltării creativităţii, implementarea eficientă a produselor creativ-inovative în procesul educaţional, dezvoltarea parteneriatului dintre cadrul didactic creativ şi elevul creativ care să asigure formarea unui specialist medical şi farmaceutic de calitate, precum şi a unui membru cu comportamente moral-volitive, comunicative şi acţionale al societăţii contemporane în plină reformare şi rapidă dezvoltare.
SCOPUL CERCETĂRII îl constituie elucidarea cadrului de referinţă şi elaborarea tehnologiilor de formare şi dezvoltare a competenţelor specifice la disciplinele paraclinice şi farmaceutice prin stimularea creativităţii, valorificarea experienţelor pozitive din activitatea profesională precum şi promovarea creativităţii şi eficienţei în educaţie prin exemple de bună practică.
SUBIECTUL CERCETĂRII este reprezentat de procesul de formare şi dezvoltare a competenţelor specifice la disciplinele paraclinice şi farmaceutice prin stimularea creativităţii, modernizarea procesului educaţional.
OBIECTIVELE LUCRĂRII:
• Esenţializarea elementelor şi a principiilor generale specifice procesului de stimulare a creativităţii;
• Sistematizarea orientărilor, tendinţelor, metodelor şi tehnicilor didactice moderne de stimulare a creativităţii;
• Descrierea abilităţilor şi atitudinilor de bază necesare pentru realizarea reperelor fundamentale de formare şi dezvoltare a competenţelor profesionale prin stimularea creativităţii;
• Elaborarea metodologiilor didactice de formare şi dezvoltare a competenţelor profesionale prin stimularea creativităţii;
• Confugarea criteriilor şi a indicatorilor de evaluare a competenţelor formate şi dezvoltate prin stimularea creativităţii.
METODELE VALORIFICATE:
• teoretice: documentarea, analiza şi sinteza, generalizarea şi sistematizarea, abstractizarea;
• praxiologice: studierea documentelor manageriale, studierea experienţei didactice avansate, observaţia, chestionarul, experimentul;
• hermeneutice: interpretarea surselor teoretice şi a rezultatelor obţinute.
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI:
Lucrarea metodică a fost concepută ca un suport metodico- didactic şi o invitaţie la meditaţie şi sensibilizare a cadrelor didactice în ceea ce priveşte importanţa metodelor moderne interactiv-participative de predare-învăţare-evaluare în stimularea creativităţii – competenţă cheie în educaţia vocaţională.
Metodologia de formare şi dezvoltare a creativităţii elevului/studentului descrisă în lucrare relevă cheia reuşitei demersului didactic şi elementul central al creativităţii didactice şi se recomandă de aplicat în procesul de formare şi dezvoltare a competenţelor profesionale prin intermediul stimulării creativităţii la toate disciplinile de studiu cu precădere pentru disciplinile cu activitate aplicativă.