Dezvoltarea gîndirii clinice a specialiştilor medicali
cu studii medii de specialitate prin valorificarea
metodelor activ-participative
Liuba Tomulescu
Lucrare metodică pentru conferirea gradului didactic superior
Problema cercetării: Procesul de dezvoltare a gîndirii clinice medicale a elevilor prin metode activ-participative în cadrul disciplinei Medicina internă cu nursing specific.
Scopul cercetării: Elucidarea reperelor teoretice şi caracterizarea metodologiei activ-participative de dezvoltare a gîndirii clinice a specialiştilor medicali vocaţionali în cadrul disciplinei Medicina internă cu nursing specific.
Obiectivele cercetării:
Esenţializarea conceptului şi a conţinutului de gîndire şi gîndire clinică.
Sintetizarea cerinţelor psihopedagogce pentru dezvoltarea eficace a gîndirii clinice a specialiştilor medicali cu studii medii de specialitate.
Caracterizarea metodelor specifice de dezvoltare a gîndirii clinice a elevilor la disciplina Medicina internă cu nursing specific.
Validarea experimentală a eficacităţii metodelor de dezvoltare a gîndirii clinice a elevilor la disciplină Medicina internă cu nursing specific.
Concluzii generale:
Dezvolatrea gîndirii clinice presupune ansamblul experienţelor de învăţare, pe care instituţia îl oferă elevilor, în asigurarea posibilităţii prospectării şi reflectării realităţii medicale, cu scopul de a-i antrena în descoperirea şi valorificarea maximă a propriilor competenţe profesionale.
Un proces autentic de predare-învăţare-evaluare a disciplinei Medicina internă cu nursing specific solicită dezvoltarea tuturor operaţiilor, activităţilor şi tipurilor de gîndire, astfel creîndu-se premisele pentru dezvoltarea gîndirii clinice a specialiştilor medicali cu studii medii de specialitate.
Cele mai eficiente metode activ-participative specifice disciplinei Medicină internă cu nursing specific cu valoare formativă semnificativă în raport cu gîndirea clinică a elevilor sînt: colectarea anamnezei (metoda biografică) în baza dosarului de nursing, studiu de caz, problematizarea.
Recomandări:
Pornind de la rezultatele investigaţionale sintetizate în metodologia de dezvoltare a gîndirii clinice, urmează să fie delimitat contextul integrator al procesului de formare a asistenţilor medicali în cadrul disciplinei Medicina internă cu nursing specific, metodele-activ particpative fiind concepute ca mult mai semnificative în realizarea prerogativelor moderne a procesului de formate a specialiştilor medicali cu studii medii de specialitate.
Extinderea ariei praxiologice în dezvoltarea gîndirii clinice a viitorilor asistenţi medicali axată pe utilizarea metodelor active-participative la nivel infuzional, modular şi disciplinar.