Valorificarea teoriei şi metodologiei curriculare în procesul de modernizare a curriculum-ului la disciplinele de specialitate
Negrean Mariana
Lucrare metodică pentru conferirea gradului didactic superior
Racordarea sistemului de formare profesională medicală în domeniul asistenţei medicale la necesităţile actuale şi de perspectivă ale sistemului de sănătate din ţară poate fi realizată prin îmbunătăţirea procesului de pregătire a specialiştilor cu studii medii de specialitate, competenţi să presteze servicii de calitate în asistenţa medicală populaţiei pentru economia naţională, compatibile cu Sistemul European de Învăţămînt. Modernizarea curricula de formare a specilistului în domeniul asistenţei medicale devine o necesitate stringentă, iar valorificarea teoriei şi metodologiei proiectării curriculare în cadrul modernizării produselor curriculare la disciplinele de specialitate ar fi o soluţie în acest sens.
SCOPUL CERCETĂRII: elucidarea reperelor conceptuale ale proiectării curriculare şi elaborarea modelului de curriculum modernizat la disciplinele de specialitate.
SUBIECTUL CERCETĂRII este reprezentat de procesul de modernizare a curriculum-ului la disciplinele de specilalitate.
OBIECTIVELE LUCRĂRII:
1. Esenţializarea conceptului de curriculum.
2. Identificarea reperelor conceptuale ale proiectării curriculare.
3. Sintetizarea metodologiei de proiectare a curriculum-ului disciplinar.
4. Deducerea perspectivelor de modernizare a curriculum-ului disciplinar.
5. Evaluarea calităţii produselor curriculare la disciplina „Asistenţa medicală în boli interne, geriatrie şi ftiziopulmonologie”.
6. Elaborarea modelului managerial de proiectare a curriculum-ului disciplinar modernizat.
7. Elaborarea modelului de curriculum modernizat la disciplina de specialitate.
Metodele valorificate:
• teoretice: documentarea, analiza şi sinteza, modelarea teoretică, generalizarea şi sistematizarea;
• praxiologice: analiza documentelor curriculare;
• hermeneutice: interpretarea surselor teoretice şi a rezultatelor obţinute.
Structura lucrării: preliminarii, două capitole, analiza şi sintetizarea datelor, concluzii generale, bibliografie, anexe.
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI
Rezultatele acumulate în rezultatul cercetării problemei anunţate în titlu ne-au condus spre următoarele concluzii:
1. Aria semantică a termenului de curriculum se extinde de la cunoştinţe, cursuri sau discipline la întreaga experienţă de învăţare a individului, deci şi asupra modului în care aceasta este planificată şi aplicată. Se disting definiri din perspectiva structurală a curriculumului, din perspectiva procesuală şi din perspectiva curriculumului ca produs, materializat în produse ce stau la baza procesului de implementare.
2. Susţinem definiţia care prin curriculum subînţelege ansamblul experienţelor de învăţare, pe care instituţia îl oferă tinerilor, cu scopul de a-i antrena în descoperirea şi valorificarea maximă a pro¬priilor disponibilităţi şi interese.
3. Cea mai dezvoltată abordare a curriculum-ului este cea sistemico-holistică, bazată pe interacţiunea componentelor procesului educaţional: obiective, conţinuturi, tehnologii, metode şi tehnici de evaluare, elevul rămînînd subiectul procesului educaţional.
4. Metodologia de proiectare a curriculum-ului presupune identificarea, selectarea şi organizarea componente¬lor acestuia în funcţie de factorii sociali, economici, politici şi educaţionali.
5. Algoritmul de elaborare a curriculum-ului la discpilină include: elaborarea concepţiei, prezentarea scopului/obiectivului major, formularea obiectivelelor generale ale disciplinei, obiectivele de referinţă pentru fiecare an de studiu/semestru, conţinuturile recomandate şi activităţile de învăţare; prezentarea sugestiilor metodologice şi a sugestiilor de evaluare; bbliografia.
6. Modelul managerial de proiectare a curriculum-ului disciplinar întruneşte 6 etape consecutive implementarea cărora asigură elaborarea unui curriculum ce întruneşte criteriile de calitate.
Cercetarea efectuată îşi demonstrează valoarea teoretică reprezentată de: esenţializarea conceptului de curriculum; identificarea reperelor conceptuale ale proiectării curriculare; sintetizarea metodologiei de proiectare a curriculum-ului disciplinar; deducerea perspectivelor de modernizare a curriculum-ului disciplinar; evaluarea calităţii produselor curriculare la disciplina „Asistenţa medicală în boli interne, geriatrie şi ftiziopulmonologie”; elaborarea modelului managerial de proiectare a curriculum-ului disciplinar modernizat; elaborarea curriculum-ul modernizat la disciplina de specialitate.