Valorificarea educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinelor de specialitate din colegiul naţional de medicină şi farmacieî
Stela Galemba
Lucrare metodică pentru conferirea gradului didactic superior
Scopul strategic al politicilor educaţionale din R. Moldova, prin racordare la politicile educaţionale europene, se centrează pe asigurarea calităţii educaţiei la toate treptele de învăţămînt. În acest sens, Concepţia pregătirii cadrelor medicale vocaţionale în Republica Moldova, elaborată în corespundere cu politica educaţională a statului, stipulează că adaptarea învăţămîntului medical mediu de specialitate din Republica Moldova la schimbările permanente din economie, societate şi medicină în ansamblu, sugerează necesitatea revizuirii politicii de pregătire a cadrelor bazate pe un sistem valid de principii şi formarea abilităţilor lucrătorilor medicali de îngrijirie, care să corespundă nevoilor majore ale oamenilor.
Astfel, devine acută problema îmbunătăţirii continue a calităţii formării specialiştilor medicali medii, cu accent pe competenţele acestora de promovare şi menţinere a sănătăţii populaţiei prin acţiuni educaţionale, preventive, terapeutice şi de recuperare. Or, racordarea formării profesionale medicale la necesităţile actuale şi de perspectivă ale sistemului de sănătate din ţară poate fi realizată doar prin îmbunătăţirea procesului de pregătire a specialiştilor cu studii medii de specialitate, competenţi să presteze servicii medicale de calitate.
În acest context, Colegiul Naţional de Medicină şi Farmacie din Chişinău îşi propune ca scop să contribuie la asigurarea calităţii serviciilor medicale din R. Moldova prin formarea specialiştilor medicali competenţi şi competitivi, eficienţi şi flexibili, cu un sistem de valori general-umane, democratice, socio-culturale, medicale etc., capabili să se integreze în Sistemul Naţional de Ocrotire a Sănătăţii.
SCOPUL CERCETĂRII: Procesul de valorificare a educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinelor de specialitate din CNMF.
SUBIECTUL CERCETĂRII: Elucidarea reperelor teoretico-metodologice şi elaborarea strategiei de valorificare a educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinielor de specialitate.
OBIECTIVELE LUCRĂRII:
1. Elucidarea conceptului, esenţei şi a fundamentelor psihopedagogice specifice educaţiei centrate pe elev.
2. Analiza reperelor teoretico-metodologice în valorificarea educaţiei centrate pe elev.
3. Sintetizarea cerinţelor pentru proiectarea curriculară şi a lecţiei în contextul educaţiei centrate pe elev.
4. Deducerea direcţiilor prioritare de organizare şi desfăşurare a procesului educaţional în cheia educaţiei centrate pe elev.
5. Sistematizarea condiţiilor de eficacitate a procesului de valorificare a educaţiei centrate pe elev.
6. Elaborarea Strategiei valorificării educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinei Bazele reabilitării fizioterapiei, kinetoterapiei şi masaj.
7. Validarea experimentală a Strategiei valorificării educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinei Bazele reabilitării fizioterapiei, kinetoterapiei şi masaj.
METODELE CERCETĂRII:
• teoretice: documentarea, analiza şi sinteza, generalizarea şi sistematizarea;
• praxiologice: experimentul, chestionarul, analiza documentelor curriculare etc.
• hermeneutice: interpretarea surselor teoretice şi a rezultatelor obţinute.
STRUCTURA LUCRĂRII cuprinde: preliminarii, două capitole, concluzii generale, bibliografie, anexe.
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI:
Referinţele de valorizare a problemei anunţate în titlu, complexitatea ei teoretico-practică, furnizarea unor informaţii importante pentru activitatea didactică în cadrul disciplinelor de specialitate ne-au condus spre următoarele concluzii:
• Elevul reprezintă figura centrală a procesului educaţional, subiectul şi autorul educaţiei, ce îşi asumă responsabilitatea pentru propria formare, demonstrează capacitatea de a se manifesta ca individualitate, dă dovadă de proactivitate, libertate în alegere şi luarea de decizii, îşi asuma responsabilitatea pentru propriile decizii, suportă cu demnitate consecinţele deciziilor luate.
• În educaţia centrată pe cel ce învaţă în centru se plasează individualitatea, personalitatea, autoactualizarea, Eu-l, valorificînd din plin principiile: individualităţii, alegerii, relativităţii şi succesului, încrederii şi susţinerii.
• Centrarea învăţămîntului pe elev conduce la un nou tip de organizare a studiilor, de realizare a proiectării, desfăşurării şi evaluării activităţilor educaţionale. În acest context, în faţa actorilor principali ai procesului de învăţămînt - profesorul şi elevul - se avansează un şir de condiţii, respectarea conştientă a cărora va conduce la realizarea unui învăţămînt de calitate, centrat pe beneficiar.
• Proiectarea curriculară reprezintă una din activităţile de bază în valorificarea plenară a educaţiei centrată pe elev. În cadrul proiectării curriculumului disciplinar se va insista pe o schimbare strategică dinspre obiectivele pedagogice spre competenţe; dinspre evaluarea sumativă/normativă spre evaluarea formativă şi formatoare, sugerînd actorilor educaţiei o abordare integratoare a activităţii de formare-evaluare competenţelor şi realizarea acesteia după cerinţele instruirii şi evaluării autentice.
• Organizarea eficace a procesului educaţional în cheia educaţiei centrate pe elev va urmări: stimularea motivaţiei de învăţare a elevilor, organizarea condiţiilor, crearea climatului specific, alegerea, utilizarea strategiilor, metodelor, procedeelor adecvate, valorificarea inteligenţelor multiple, respectarea stilurilor de învăţare a elevilor, valorificarea strategiilor autentice de predare învăţare, promovarea autenticităţii în evaluarea rezultatelor învăţării.
• Strategia valorificării educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinei Bazele reabilitării fizioterapiei, kinetoterapiei şi masaj urmăreşte: modernizarea curriculumului disciplinar în contextul educaţiei centrate pe elev; modernizarea proiectării zilnice în contextul educaţiei centrate pe elev; valorificarea cadrului de învăţare şi gîndire „Evocare: Realizarea sensului: Reflecţia: Extinderea” în cadrul disciplinelor de specialitate; organizarea procesului educaţional în cheia educaţiei centrate pe elev; promovarea inter- şi transdisciplinarităţii în cadrul disciplinelor de specialitate; selectarea metodelor optime de predare- învăţare în sensul educaţiei centrate pe elev; modernizarea evaluării în sensul evaluării competenţelor specifice disciplinei.
Cercetarea efectuată îşi demonstrează valoarea practică şi teoretică reprezentată de:
conceptul, esenţa şi fundamentele psihopedagogice specifice educaţiei centrate pe elev;
reperele teoretico-metodologice în valorificarea educaţiei centrate pe elev;
cerinţele pentru proiectarea curriculară şi a lecţiei în contextul educaţiei centrate pe elev;
direcţiile prioritare de organizare şi desfăşurare a procesului educaţional în cheia educaţiei centrate pe elev;
condiţiile de eficacitate a procesului de valorificare a educaţiei centrate pe elev;
Strategia valorificării educaţiei centrate pe elev în cadrul disciplinei Bazele reabilitării fizioterapiei, kinetoterapiei şi masaj.
Validarea experimentală a Strategiei a demonstrat valabilitatea, eficacitatea şi eficienţa ei prin raportare la beneficiarul prim. Recomandăm valorificarea rezultatelor cercetării de către alţi factori educaţionali, fapt ce va asigura formarea specialiştilor medicali competenţi şi competitivi, eficienţi şi flexibili, cu un sistem de valori general-umane, democratice, socio-culturale, medicale etc., capabili să se integreze în Sistemul Naţional de Ocrotire a Sănătăţii.