Lucrare metodică, Rodica Friptu
Implementarea Tehnologiilor Informaţonale şi Comunicaţionale (TIC) în studierea disciplinelor Bazele asistenţei medicale şi
Asistenţa medicală în dermatovenerologie
RODICA FRIPTU
Lucrare metodică
pentru conferirea gradului didactic superior
Scopul strategic al politicilor educaţionale din R. Moldova prin racordare la politicile educaţionale promovate de consiliul Europei se centrează pe asigurarea calităţii educaţiei. Progresele din domeniul educaţional medical postsecundar impun schimbări în pregătirea cadrelor medicale postsecundare. Una din priorităţile formării iniţiale a specialiştilor medicali medii este elaborarea strategiilor noi prin implementarea tehnologiilor informaţionale avansate, ceea ce permite pregătirea cadrelor medicale medii şi adaptarea lor optimă la condiţiile de schimbare rapidă a societăţii contemporane, competente să presteze servicii medicale pacientului, familiei şi societăţii, asigurînd un drept fundamental al omului.
SCOPUL CERCETĂRII: elaborarea reperelor teoretice şi sintetizarea modalităţilor de valorificare a TIC în cadrul disciplinelor Bazele asistenţei medicale şi Asistenţa medicală în dermatovenerologie.
SUBIECTUL CERCETĂRII îl constituie procesul de implementare a TIC în cadrul disciplinelor Bazele asistenţei medicale şi Asistenţa medicală în dermatovenerologie.
OBIECTIVELE LUCRĂRII:
1. Esenţializarea conceptului de mijloace de învăţămînt, delimitarea funcţiilor şi a clasificărilor mijloacelor de învăţămînt.
2. Argumentarea valenţelor psihopedagogice ale mijloacelor de învăţămînt.
3. Deducerea cerinţelor pentru selectarea şi integrarea mijloacelor de învăţămînt în procesul de predare-învăţare-evaluare.
4. Identificarea mijloacelor de învăţămînt specifice disciplinei Bazele asistenţei medicale şi Asistenţa medicală în dermatovenerologie.
5. Elaborarea metodologiei identificării şi implementării mijloacelor de învăţămînt în cadrul disciplinelor Bazele asistenţei medicale şi Asistenţa medicală în dermatovenerologie.
6. Caracterizarea TIC, ca mijloace eficiente şi eficace ale învăţămîntului modern cu deducerea valenţelor psihopedagogice.
7. Sintetizarea modalităţilor de valorificare a TIC în cadrul disciplinelor Bazele asistenţei medicale şi Asistenţa medicală în dermatovenerologie.
8. Elaborarea programului computerizat de evaluare a rezultatelor învăţării la disciplinele de specialitate.
Metodele valorificate:
• teoretice: documentarea, analiza şi sinteza, generalizarea şi sistematizarea, abstractizarea;
• praxiologice: observaţia, chestionarul, sondajul de opinie, experimentul;
• hermeneutice: interpretarea surselor teoretice şi a rezultatelor obţinute.
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI:
Cercetarea realizată vizează una din cele mai actuale şi complexe probleme: implementarea TIC în cadrul procesului de învăţămînt. Prin realizarea demersului investigaţional cercetarea a relevat importanţa valorificării TIC în procesul formării specialiştilor medicali şi a şi a condus la un şir de concluzii:
• Pentru a asigura eficienţa şi eficacitatea procesului de învăţămînt, cadrul didactic trebuie să apeleze la o varietate de mijloace de învăţămînt, subordonîndu-le adecvat finalităţilor, metodologiei, conţinutului şi adaptîndu-le naturii acestora.
• Selectarea mijloacelor de învăţămînt se realizează în concordanţă cu competenţele urmărite, specificul, natura şi modul de organizare a conţinutului care va fi vehiculat, particularităţile elevilor, condiţiile locale de dotare şi competenţele cadrului didactic, experienţa cadrului didactic, contextul pedagogic concret, sistemul de metode didactice, formele de organizare a activităţii didactice.
• Implementarea TIC în cadrul procesului de învăţămînt simulează procese şi fenomene complexe; oferă modelări, justificări şi ilustrări ale conceptelor abstracte, ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu observabile din diferite motive; construieşte contexte pentru aplicaţii ale conceptelor studiate, permite verificarea soluţiilor unor probleme sau identificarea condiţiilor optime de desfăşurare a unui nou experiment; permite realizarea unor experimente imposibil de realizat.
• În cadrul disciplinelor Bazele asistenei medicale şi Asistenţa medicală în dermatovenerologie, TIC sunt valorificate în diverse moduri şi contexte: în procesul de planificare, în cadrul activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, în procesul de predare-învăţare a disciplinelor, în cadrul evaluării rezultatelor învăţării
• Ca rezultat al implementării TIC în cadrul orelor de Dermatologie şi Asistenţă medicală, am stabilit o creştere vădită a interesului pentru studierea disciplinilor clinice şi formarea profesională a viitorului specialist,s-a amplificat motivaţia pentru învăţare a elevilor, a crescut posibilitatea individualizării şi diferenţierii instruirii.
• Calculatorul reprezinră nu numai un mijloc de transmitere a informaţiei, dar poate oferi programe de învăţare adaptate nivelului de pregătire al elevului.
• Utilizarea calculatorului ca mijloc de învăţămînt în predarea disciplinelor de specialitate reprezintă un real factor de progres, contribuind la optimizarea procesului instructiv – educativ, atît prin ameliorarea calitativă a procesului educaţional cît şi prin creşterea gradului de motivaţie profesională.
Validarea experimentală a modalităţilor de valorificare a TIC în cadrul disciplinei Asistenţa medicală şi dermatovenerologia a demonstrat eficienţa şi eficacitatea implementării TIC în cadrul disciplinilor de specialitate.
Modalităţile de valorificare a TIC în cadrul orelor, programul computerizat de evacuare a rezultatelor învăţării, metodologia identificării şi implementării mijloacelor de învăţămînt în cadrul orelor sunt recomandate cadrelor didactice în vederea asigurării calităţii formării specialiştilor medicali.