:Reformele moderne în formarea prin practică a specialiştilor medicali cu studii postsecundare nonterțiareincipali
Masă rotundă cu asistenții medicali in instituțiile medicale publice
Integrarea şi sincronizarea învăţămîntului medical în colegiu la învăţămîntul progresiv de peste hotare a fost tema dezbaterilor mesei rotunde într-un format larg: asistenții medicali principali din instituțiile medicale din mun.Chișinău, șefi secțiilor de învățămînt, șefi catedre, profesorii metodiști și elevii colegiului.
La elaborarea noilor Programe de instruire practică, care sînt o parte componentă a standardului educaţional de stat din învăţămîntul medical mediu de specialitate, s-a ţinut cont de un şir de documente ale Uniunii Europene (Directiva UE2013/56/EC a Parlamentului European şi a Consiliului de recunoaştere a calificărilor profesionale, Health 2020 policy framework and strategy. EUR/RC62/8. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe. Regional Commitete for Europe. Sixty-secong session. Malta, 10-13 september, 2012;) şi OMS (Munich Declaration. Nurses and midwives: A Force for Health, 2000, Framework for Action on Interprofesional Education and Collaborative Practice, Geneva, WHO, 2010).
În formarea specialişti medicali cu studii postsecundare și postsecundare nonterțiare prin instruirea practică, prioritar sa pus accent pe activitatea elevilor în instituţiile medicale de profil, în volum de 50 la sută din numărul total de ore acordate pentru formarea practică iniţială. Inovaţia formării prin practică a viitorilor specialişti este reprezentată prin întroducerea în noile Programe de instruire practică a orelor de simulare, gărzilor, orelor de voluntariat în diverse domenii, orelor de prestare a serviciilor farmaceutice, care prevăd promovarea modului sănătos de viaţă în diverse domenii, ore de îngrijiri a omului sănătos şi bolnav, îngrijiri paliative şi îngrijiri la domiciliu, îngrijiri a copiilor cu dizabilităţi, activități în laboratoarele tehnico-denatre, laboratoarele clinice și biochimice, etc.
Competenţele porfesionale, formate la viitorii specialişti medicali, vor permite identificarea şi promovarea autonomiei în îngrijirile medicale oferite populaţie ţării, asigurarea siguranței actului medical și participarea specialiștilor medicali în elaborarea și implementarea politicilor noi în domenil medicinii moderne.