TEZĂ DE MASTER
Personalitatea profesorului în realizarea învăţământului
medical postsecundar
SVETLANA CHEPTANARI
Problema cercetării: Studierea condiţiilor de constituire a imaginii pozitive a profesorului din IÎMP şi influienţa acesteia asupra personalităţii profesorului.
Obiectul cercetării îl constituie formarea imaginii pozitive de personalitate a profesorului din învăţământul medical postsecundar.
Scopul: stabilirea particularităţilor imaginii personalităţii profesorului din IÎMP şi elaborarea programului de organizare a intervenţiilor manageriale asupra procesului dat.
Obiectivele tezei:
1. Abordarea fundamentelor ştiinţifice a imaginii personalităţii profesorului din instituţia de învăţământ medical postsecundar.
2. Analiza factorilor ce influenţează asupra imaginii personalităţii profesorului şi elaborarea Modelului personalităţii profesorului din IÎMP.
3. Analiza perceperii imaginii personalităţii profesorului din instituţia de învăţământ medical postsecundar de către studenţi şi profesori.
4. Elaborarea şi implementarea programului de optimizare a imaginii CD din colegiul de medicină.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constă în:
■ S-a demonstrat faptul că experienţa de muncă, managementul activităţilor favorizează imaginea pozitivă a personalităţii cadrului didactic din IÎMP, şi stabilirea corelaţiei dintre vechimea în muncă a CD şi trăsăturile de personalitate;
■ S-a elaborat un program formativ de optimizare a imaginii personalităţii CD din colegiul de medicină.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în:
● s-au elaborat unele strategii şi modalităţi manageriale de dezvoltare a imaginii personalităţii CD din colegiul de medicină.
Ipotezele cercetării:
1. Modelul personalităţii profesorului ideal ar putea fi constituit din următoarele componente ale personalităţii: intelect şi inteligenţă; performanţă profesională; autoactualizare; responsabilitate şi conştiinciozitate în muncă; moralitate şi cultură socială; toleranţă.
2. Caracterul imaginii personalităţii CD din colegiul de medicină ar putea fi atât pozitiv - ce ar conduce la interacţiunea armonioasă cu mediul social, cultural şi profesional, la un nivel înalt de echilibrare al personalităţii, cât şi negativ - lipsă de armonie şi nivel scăzut al echilibrului personalităţii.
3. Intervenţiile manageriale în condiţii psihologic special organizate influenţează pozitiv dezvoltarea atitudinii faţă de imaginea CD din colegiul de medicină, facilitând dinamica pozitivă a acestui proces.
Sumarul compartimentelor tezei:
În Întroducere am dezvăluit actualitatea şi importanţa problemei abordate. Am pronunţat problema vizând abordarea imaginii pozitive a cadrelor didactice din colegiul de medicină şi imperativele spaţiului european comun educaţional.
Am desris situaţia în domeniul de cercetare şi am identificat problema de cercetare, am stabilit scopul şi obiectivele cercetării, cât şi metodologia cercetării ştiinţifice realizate. Am descris şi prezentat noutatea şi originalitatea ştiinţifică, cât şi semnificaţia teoretică a cercetării.
Am prezentat valoarea aplicativă a lucrării şi alternativele în demersul de formare a imaginii pozitive a profesorilor IÎMP. De asemenea, am prezentat rezultatele ştiinţifice principale înaintate spre susţinere.
În Capitolul I am expus fundamentele teoretice şi experimentale ale imaginii personalităţii CD, unde am elucidat un scurt istoric asupra conceptului de imagine socială şi imagine a personalităţii profesorului, asupra modelării unei imagini pozitive a personalităţii profesorului în sistemul învăţământului medical postsecundar.
Capitolul II redă rezultatele cercetării experimentale care a urmărit scopul de a stabili şi studia componentele psihopedagogice a unui model relevant al imaginii personalităţii profesorului IÎMP. Sunt prezentate metodele şi procedeele aplicate în cadrul experimentului de constatare; descrisă desfăşurarea investigaţiilor şi efectuată analiza cantitativă şi calitativă a rezultatelor. Au fost administrate instrumente investigaţionale în forma lor originală sau modificate, dar şi tehnici proprii. Au fost prezentate concluziile, ce au fost puse ca bază pentru realizarea experimentului formativ.
În Capitolul III am proiectat şi prezentat principalele aspecte de dezvoltare şi optimizare a imaginii personalităţii profesorului IÎMP. Aici au fost expuse detaliat sarcinile experimentului formativ, principiile elaborării programului de intervenţie managerială, metodele şi procedeele de influenţă, particularităţile şi etapele activităţilor de grup, sunt descrise activităţile cu subiecţii incluşi în experimentul formativ. În cadrul acestui compartiment al lucrării, se urmăreşte verificarea ipotezei lansate: dezvoltarea atitudinii pozitive a profesorului privind imaginea CD din colegiul de medicină şi facilitarea dinamicii acestui proces poate fi realizată prin intervenţii manageriale în condiţii special organizate.
Spre etapa de realizare a sensului cercetării a fost prezentată implementarea rezultatelor experimentului formativ şi concluziile necesare la acest capitol.
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI:
Studiul literaturii a indicat că problema imaginii personalităţii a fost cercetată de mai mulţi autori în cadrul diferitor curente psihopedagogice. Însă pînă în prezent nu s-a ajuns la un aparat conceptual unic în ce priveşte fenomenul dat. Investigaţia acestei teme vaste a debutat cu un şir de studii ale imaginii (idee, concepţie), pentru ca mai apoi să se evidenţieze aspecte mai detaliate, precum cel al imaginii pedagogului şi al cadrului didactic din IÎMP şi rolul managementului în acest proces.
Studiul teoretic al problemei imaginii personalităţii profesorului IÎMP ne-a permis deducerea următoarelor concluzii:
* Imaginile sunt produse mentale ce-şi au punctul de plecare în reflectarea realităţii obiective. Ele se formează în spaţiul vital şi cultural al persoanei şi au o semnificaţie deosebită pentru ea.
■ Imaginea profesorului este stereotipul expresiv al percepţiei imaginii profesorului, în reprezentarea grupului de discipoli, colegi, cercului social şi în conştiinţa de masă. În cadrul formării imaginii CD, trăsăturile personale existente se îmbină organic cu cele ce sunt atribuite acestuia de persoanele din jur.
■ Imaginea profesorului IÎMP este caracteristica integrală, complexă, formată din diverse faţete (factori) ale personalităţii, ce se unesc într-un sistem unitar, definit de prezenţa sau absenţa anumitor trăsături personale şi profesionale.
■ Structura imaginii pedagogului include următoarele componente interdependente: Internă (cunoştinţe, priceperi, abilităţi, mecanisme, valori, autoaprecierea, concepţia Eu-lui); Externă (habituală, verbală, cinetică, de mediu, de materializare); Procesuală (stilul managerial şi de comunicare).
■ Imaginea CD se formează în procesul activităţii şi comunicării prin: identificare şi comparaţie cu alţii: analiza gândurilor, sentimentelor şi activităţii proprii; autoaprecierii şi conştientizării aprecierilor celor din jur. Ea constituie trăirea aspectului unificator de coeziune a personalităţii. Imaginea CD se poate constitui ca fiind pozitivă sau negativă. În dependenţă de calitatea ei, putem remarca persoane ce se autoactualizează sau persoane ce se autodistrug.
■ În dependenţă de perceperea socială a cadrului didactic se poate constitui imaginea ideală şi cea reală. Imaginea ideală reprezintă opinia auditoriului referitor la modelul ideal al profesorului, cu toate trăsăturile caracteristice acestuia. Imaginea reală corespunde cu trăsăturile pozitive şi negative a CD.
■ rezultatele obţinute denotă diferenţe semnificative statistice la majoritatea trăsăturilor de personalitate PI şi PR (p < 0,05 şi p < 0,001). Nu au fost stabilite diferenţe semnificative statistice pentru PI şi PR doar la două caracteristici: disciplina de muncă şi conştientizarea responsabilităţii (p > 0,05);
■ experienţa de muncă favorizează imaginea pozitivă a personalităţii cadrului didactic din IÎMP. Am stabilit o corelaţie puternică între vechimea în muncă (de la 10 şi mai mult) cu următoarele trăsături ale personalităţii CD: rezistenţă (r = 1,00); organizare (r = 1,00); amabilitate (r = 0.96): demnitate şi iniţiativă personală (r = 0,99);
■ inteligenţa, măiestria şi tactul profesional, disciplina de muncă, erudiţia şi cultura generală a profesorului sunt mai bine conştientizate de către CD, decât de studenţi, ceea ce înseamnă că profesorii CNMF „RAISA PACALO” îşi conturează imaginea dorită (ideală) prin trăsături foarte importante ale personalităţii:
•imaginea personalităţii profesorului ideal este constituită din următoarele componente: intelect şi inteligenţă; performanţă profesională; autoactualizare, responsabilitate şi conştiinciozitate în muncă, moralitate şi cultură socială, toleranţă etc.
■ imaginea personalităţii CD este pozitivă şi este exprimată prin astfel de dimensiuni pozitive ale personalităţii, ca: exigenţă, severitate, înţelegere, compătimire, erudiţie, corectitudine, bunătate, toleranţă, sensibilitate, etc.. şi negativă, fiind exprimată prin astfel de dimensiuni, ca: impertinenţă, ostilitate, severitate, asprime, aroganţă, nervozitate şi agresivitate, etc.;
■ preocupările de bază ale profesorilor IÎMP se situează în zona necesităţilor în sănătate fizică şi psihică, viaţă activă, serviciu interesant, inteligenţă şi experienţă de viaţă, acceptare şi respect social şi susţinute de viaţă şi familie fericită şi sentimente morale pozitive. Dintre cele mai nevalorificate valori-scopuri ale CD sunt: satisfacţii şi distracţii, egalitate în drepturi pentru toţi; independenţă în opinii; libertate în fapte şi acţiuni, etc..
Suntem predispuşi să considerăm că programul de dezvoltare şi de optimizare a imaginii CD elaborat şi realizat de noi printru-un management calitativ şi-a demonstrat eficienţa. Diferenţele statistice dintre rezultatele test - retest şi cele obţinute în cadrul analizei datelor ţn grupul experimental şi cel de control confirmă acest lucru.
Necesitatea abordării şi cercetării imaginii şi din perspectiva următoarelor aspecte importante, cum sunt:
■ Studierea corelaţiei dintre imaginea personalităţii şi nivelul de reuşită / eficienţă în activitatea profesorului în colegiu;
■ Comparaţia imaginii personalităţii profesorilor din diverse instituţii de învăţământ din Republica Moldova.
RECOMANDĂRI PRACTICE:
■ Studierea şi proiectarea Profesiogramei Cadrului Didactic din Colegiul de medicină, ce va corespunde cu exigenţele Spaţiului Universitar European şi cu reperele noi ştiinţifice şi pedagogice;
■ Recomandăm utilizarea programului complex elaborat, ştiinţific argumentat şi experimental verificat de optimizare a imaginii CD, în munca administraţiei IÎMP, în activitatea personală a CD din medicină, ce tind spre o imagine pozitivă, spre o personalitate înalt dezvoltată şi relevantă exigenţelor Spaţiului European.