TEZĂ DE MASTER
Impactul problemelor cu aspect profesional
în formarea competențelor specifice la matematică în colegii
Nina Mardari
Problema cercetării: Care este impactul problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor specifice la matematică în colegiu?
Obiectul cercetării: Procesul educaţional la matematică în colegiu din perspectiva impactului problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor specifice.
Scopul cercetării: Elucidarea reperelor teoretice şi elaborarea unui model didactic privind determinarea impactului problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor specifice la matematică în colegiu.
Ipoteza cercetării: procesul educaţional la matematică în colegiu din perspective impactului problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor.
Obiectivele cercetării:
1. Studierea bazelor teoretico-ştiinţifice privind impactul problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor specifice la matematică.
2. Sistematizarea reperelor conceptuale privind formarea competenţelor elevilor.
3. Determinarea impactului problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor specifice la matematică în colegiu.
4. Elaborarea Modelului didactic al determinării impactului problemelor cu aspect profesional în formarea competenţelor elevilor.
5. Experimentarea Modelului didactic elaborat.
6. Formularea concluziilor şi recomandărilor în contextul problemei cercetării.
Valoarea teoretică rezidă în: sistematizarea reperelor teoretice privind formarea competențelor elevilor în colegii; conceptualizarea Modelului didactic privind determinarea impactului problemelor cu aspect profesional în formarea competențelor specifice la matematică.
Valoarea aplicativă a cercetării: Recomandările privind formarea competențelor specifice la matematică prin intermediul problemelor cu aspect profesional pot fi aplicate în practica educațională în colegii la diverse discipline.
Recomandări:
Experimentul didactic a demonstrat impactul benefic al problemelor cu aspect profesional în formarea competențelor specifice la matematică în cadrul eșantionului experimental.
În urma experimentului efectuat conchidem, că utilizarea problemelor cu aspect profesional în cadrul orelor de matematică satisface cerinţelor unui învăţămînt formativ, deoarece antrenează majoritatea elevilor, sporeşte gradul de motivaţie a învăţăturii prin rezolvarea problemelor semnificative care demonstrează aplicabilitatea cunoștințelor matematice în viitoarea profesie.
Profesorul de matematică trebuie să arate elevilor în ce contexte se pot aplica practic noţiunile matematice studiate în aspect profesional iar profesorul de specialitate trebuie să aibă o bună cultură matematică pentru a traduce în limbaj matematic problemele disciplinei sale şi apoi să le rezolve.