• Despre noi
  • Studii
  • Despre noi
  • Relatii Internationale
  • Stiinta
  • Transparența decizională
  • SMC
  • Ghidarea colegiilor arondate
  • CESIM
  • Noutăți
  • Principala
  • Noutati
  • 16
    Feb
    Teza de master, Palii Elena

    TEZA DE MASTER

                                      Lecția modernă de biologie din perspectiva constructivistă
      
    Palii Elena


    Actualitatea temei:
           Constructivismul  reprezintă una din alternativele metodologice de instruire a elevilor - o alternativă aflată sub semnul căutărilor pentru identificarea unor modalităţi de aplicare.Instruirea de tip constructivist presupune concentrarea asupra activității celui care învață (elevul) și nu pe profesor,așa cum se întîmplă în instruirea tradițională. Pedagogia constructivistă se constituie ca alternativă sau complementară, mai ales la nivel metodologic, al practicii educaţionale.
          Faţă de învăţarea şcolară tradiţională ce pune accent pe achiziţia de cît mai multe cunostinţe transmise, constructivismul abordează învăţarea ca o construcţie proprie, prin participarea directă a elevului, prin cercetări, căutări, interpretări, structurări, reflecţii, corelaţii, semnificaţii proprii. A fi profesor nu înseamnă a-l determina pe elev să înmagazineze un volum impresionant de cunoștinţe, dintre care multe nici nu sunt înţelese, ci a-l plasa în centrul unor experienţe de învăţare care să favorizeze gîndirea şi acţiunea independentă, a-l învăţa să ia parte activă la procesul de construire a noii cunoaşteri. Constructivismul oferă perspective interpretative şi aplicative în abordarea teoriei şi practicii educaţionale.
    Motivaţia cercetării
           Deoarece învăţarea este procesul de interiorizare a ceea ce se cunoaşte prin experienţă directă, lecţia de biologie poate deveni modernă prin construcţia de modele cognitive, scheme, concepte. În acest fel, învăţarea devine  activă prin implicarea elevilor în căutarea, prelucrarea, dezvoltarea sensurilor şi a relaţiilor între date. Orice conţinut ştiinţific propus prin intermediul  manualului sau altei surse din cadrul  biologiei  pune elevul în relaţie cu ce cunoaşte,  ce experienţe face, cu ce resurse, în ce relaţii, ce conflicte sesizează şi le rezolvă, ce aplicaţii conturează, ce transferuri face. 
             Analizînd argumentele oferite de psihologia cognitivă, teoria şi modelele cunoaşterii, educaţiei cognitive, instruirea bazată pe procesarea informaţiilor de către cel ce învaţă prin plasarea lui în situaţii reale, în care devine actor al propriei formări, al construcţiei cunoaşterii sale, exersării şi dezvoltării abilităţilor, priceperilor şi capacităţilor, devine evidentă necesitatea precizării epistemice şi metodologice  a aplicării metodelor  real-active, care devine tot mai actuală în pedagogia  postmodernă.
         Problema cercetării: Specificul lecției moderne de biologie din perspective constructivistă.
         Obiectul cercetării: Procesul educațional la biologie în liceu din perspective paradigmei constructiviste.
        Scopul cercetării: Determinarea reperelor psihopedagogice și metodologice în elaborarea unui model didactic  de  realizare a lecţiei moderne de biologie din perspective constructivistă.
    Ipoteza  cercetării. O lecţie modernă de biologie va fi eficientă din perspective constuctivistă dacă  cadrul didactic: va fi format în context  construtivist; va ține cont de cerințele privind lecțiam odernă; va  aplica modelul constructivist al lecției moderne.
    Obiectivele  cercetării:
    1. Analiza surselor bibliografice în contextual problemei cercetării.
    2. Determinarea fundamentelor psihopedagogice ale managementului unei lecții moderne din
    perspective constructivistă.
    3. Elaborarea modelului didactic privind lecția modern constructivistă de biologie.
    4. Validarea experimentală a modelului elaborat.
    5. Formularea concluziilor generale și recomandărilor privind problema cercetării.
         Noutatea ştiinţifică rezidă în sistematizarea aspectelor psihopedagogice și fundamentarea didactică a lecției modern la biologie din perspective constructivistă.
    Semnificaţia teoretică şi valoarea aplicativă a cercetării aplicarea modelului constructivist privind organizarea și desfășurarea lecției moderne,va majora calitatea educației la disciplina Biologia.

    Concluzii generale:

    1. Determinarea reperelor psihopedagogice ale constructivismului a demonstrate că, acesta reprezintă o dezvoltare a teoriei cunoaşterii ştiinţifice. Din punct de vedere psihologic, constructivismul în educație pune accentul pe operaţii mentale de prelucrare, organizare, structurare, schematizare, deci pune accentul pe elevul care învaţă prin explorare. În acest sens, învăţarea este esenţa formării elevilor şi trebuie sprijinită, folosind diferite resurse, instrumente.
    2. Procesul educațional la biologie în liceu din perspectiva paradigmei constructiviste contribuie la majorarea calității educației elevilor.
    3. Profesorul constructivist porneşte în actul de predare de la curiozitatea naturală a elevilor de a cunoaşte; focalizează motivaţia internă a învăţării; învăţarea în stil cognitiv propriu elevului oferă sprijin, îndrumare diferenţiată sau personalizată; pune întrebări deschise, lasă timp pentru căutarea proprie; intermediază mecanismele, metodologia cunoaşterii ştiinţifice, ca expert: dialoghează, dezbate, organizează, negociază în grup, propune, provoacă, antrenează, stimulează, reglează; asigură un management democratic.
    4. În cadrul constructivismului instruirea este centrată pe elevi şi pe interactivitatea lor în clasă. Organizarea este flexibilă, în sisteme de organizare şi reorganizare pe teme, pe grupuri, pe materiale, pe nivele, pe experienţe anterioare. Toate acestea generează un şir de avantaje: elevul acţionează motivat, pornind de la curiozitate; accentul este pus pe înţelegere, pe prelucrare proprie, pe afirmare; domină formativul; promovează spiritul ştiinţific în cunoaşterea individuală şi prin colaborare; promovează evaluarea calităţii în învăţare, formare, progres.
    5. Constructivismul promovează evaluarea axată peaprecierea performanţelor elevilor prin probe de progres şi de performanţă, cu aprecierea calitativă şi criterială a competenţelor. Se apreciază punctele de vedere, argumentele, interpretările, concepţia proprie, progresul formativ, pentru stimulare, îndrumare, diferenţiere.
             Recomandări:
    1.  Cadrelor didactice din instituțiile de învățămînt preuniversitar și universitar să aplice Modelul didactic constructivist în procesul de predare-învăţare-evaluare inclusiv la biologie,pornind în actul de predare de la curiozitatea naturală a elevilor de a cunoaşte; focalizînd motivaţia internă a învăţării, facilitînd fiecăruia şi grupului învăţarea în stil cognitiv propriu,  oferind sprijin, îndrumare diferenţiată sau personalizată etc. 
    2. Elevilor să se implice activ în crearea și realizarea traseelor individuale educaționale ,inclusiv în cadrul studierii biologiei,din perspectiva constructivistă și a formării de competențe.
     3. Autorilor de manuale să includă mai multe și diverse sarcini în manuale în aspectul intensificării funcționalității Modelului didactic de realizare a lecției moderne de biologie din perspectiva constructivistă.

     

Stiinta

  • Politici de instruire
  • Evenimente
  • Manuale
  • Clubul profesorilor experimentati
  • Școala Tânărului Cercetător
  • Școala Mentoratului Profesional

Activități Extradidactice

  • Miscarea de voluntariat
  • Promovarea modului sanatos de viata
  • Activitatea cercurilor stiintifico-studentesti
  • Consiliul elevilor
  • Ansamblul model etno-folcloric „ROMANIȚA”
  • Protecția civilă
  • Concurs „VIVAT, PROFESIE!”

URMAȚI-NE

  • Urmați-ne pe Twitter
  • Gasiți-ne pe Facebook
  • Gasiți-ne pe YouTube
  • Fii la curent cu Noutațile

© COLEGIUL NAȚIONAL DE MEDICINĂDezvoltat de EBS